מרכך מים – סוגים ושיטות

מרכך מים -שיטות וסוגי ריכוך

לכל ידוע כי מי הברז בישראל נוטים להיות קשים ואף קשים מאוד, כלומר המדובר במים עם מלחי מגנזיום וסידן המתקשים לאבנית מומסת. הבעיות הנובעות מכך הן טעם לא טוב של המים, הפחתת השפעתם של חומרי ניקוי, הצרת צנרת ופגיעה בעוצמת זרימת המים. כמו כן, בגופי חימום מים כמו דודים או מכונות כביסה, מים קשים יוצרים שכבת משקעים שמפחיתה את יעילות התפקוד, ואף עלולה להסב נזק למערכות. הפתרון לבעיה זו מוצע באמצעות מערכות ריכוך מים, המפחיתות את ריכוזם של יוני המגנזיום והסידן, וכך למעשה מרכים את המים ומפחיתים את רמת האבנית שבהם. מערכות אלו מוצעות בשוק במספר סוגים הנבדלים זה מזה מבחינת שיטת העבודה ומידת היעילות. את המכשירים מומלץ לרכוש מחברות המתמחות במערכות אוסמוזה הפוכה, משאבות מים וכמובן מרככי מים.

ריכוך מים תעשייתי

לעיתים קרובות סינון מים בתעשייה הינו כורח מציאות. זאת מכיוון שמי הברז הקשים משפיעים באופן משמעותי על איכותם פעילותם של מפעלים, מוסדות ובתי עסק שונים כמו בתי חולים, מטבחים תעשייתיים, גני אירועים, בתי מלון ומכבסות. גופים אלו נעזרים במים באופן שוטף עבור מערכות שונות כדוגמת מכונות כביסה, דודי קיטור, מדיחי כלים, גנראטורים, מצברים, גופי חימום ודודי מים. במקרים אלו מהווים מים קשים בעיה מהותית המאטה, מכלה ומזיקה לתפקוד המכשירים והמערכות, וגורמת לצריכה מוגברת של חשמל. על מנת לטפל בבעיה קיימות בשוק מערכות ריכוך מים תעשייתיות, המספחות מלחים ואבנית ומסלקות אותם לביוב. מדובר במכשירים ידניים או אוטומאטיים שמחליפים את היונים שבמלחים בעזרת שרף מיוחד, המבוסס לרוב על מלחי אשלגן או מלח בישול נקי.

מרכך מים אוטומאטי

מרככי מים אוטומאטיים הינם מכשירים אוטומטיים לחלוטין הדורשים רק הוספת מלח פעם בשבוע למיכל מיוחד. מכשירים אלו כוללים מנגנון פיקוד ובקרה ממחושב היודע לרענן אותם בעת הצורך, ולהבטיח תפקוד יעיל. בחלק מהמכשירים המערכת אף מתריעה על מחסור במלח. בנוסף, מרככי המים האוטומאטיים שמוצעים כיום בשוק יכולים להתמודד גם עם מים מאוד מלוכלכים המכילים חול או פרורים, ופועלים באופן מדויק וחסכוני.

מגנט לטיפול באבנית

לאחרונה מופיעים פרסומים אודות מכשירים לריכוך מים המבוססים על מגנט. לטענת המשווקים, מכשירים אלו מפחיתים את כמות האבנית במים באופן משמעותי, וכך פוחתים הנזקים הנגרמים לצנרת ולמכשירים חשמליים שונים. בעזרת סדרת מגנטים אמור המכשיר לשנות את מולקולות המים שגורמות לפירוק האבנית, ואת האבנית שכבר הצטברה על גבי מכשירים וצנרת. יש לציין כי פעולת המכשירים מוטלת בספק. זאת בעקבות מחקרים מדעיים רבים שנעשו בתחום, אשר גילו שלמגנט אין כמעט השפעה על כמות האבנית במים זורמים. ואם לא די בכך, יש הטוענים כי שימוש במגנט עלול להזיק לבריאות.

מרכך מים ללא מלח

זהו מכשיר נוסף שאמינותו מוטלת בספק. לטענת המשווקים מדובר במוצר המבוסס על סגסוגת של אבץ ונחושת, הסופחת את האבנית ומרככת את המים. שוב, בדיקות שנערכו על ידי מומחים התגלה כי מכשירים אלו אינם משפיעים על מידת האבנית במים.