מדוע חשוב מרכך מים למסעדות?

כאשר מדברים על "מים רכים", מתכוונים למעשה למים שיש בהם כמות קטנה של מלחי מגנזיום וסידן. מכאן נובע בהכרח שבלא מעט מצבים עצם השימוש במים רכים, על רקע האלטרנטיבה של מים קשים, הוא בגדר חובה של ממש. מסעדות מהוות דוגמא מובהקת למקומות בהם פשוט לא ניתן לוותר על מים רכים, או ליתר דיוק: על מרככי המים שלוקחים על עצמם את משימת הפיכת המים לכאלה. לפניכם סקירה מקיפה של הנושא, כולל התייחסות לצורך הספציפי של מסעדות במרככים ולמאפייני המרככים המובילים הנמצאים בשדה המשחק בישראל בנקודת הזמן הנוכחית.

מדוע חשוב להימנע ממים קשים במסעדות?

מים קשים, בהם כמות גבוהה של מלחי מגזניום וסידן, מהווים אחד ה"אויבים" הגדולים ביותר של כל מסעדה, באשר היא. זה מתחיל עם מוצרי החשמל הבסיסיים בהם כמעט כל מסעדה משתמשת, מכשירים אשר הימצאות מים קשים בהם עלולה לשבש את פעילותם בצורה ניכרת: למעשה, כאשר הרכיבים האלה נדבקים למשטחים השונים של הצינורות ולגופי החימום השונים מצטברת אבנית, על נזקיה המגוונים.
מדיח הכלים, כלי משמעותי בהתנהלות השוטפת (תרתי משמע) של המסעדה, מהווה דוגמא מובהקת ראשונה לכך. הימצאות אבנית במדיח מביאה לכך שהליך הניקוי באמצעותו יהיה יעיל הרבה פחות, כשתוצר לוואי מרכזי של כך הוא כוסות לבנות: לקוח אשר מקבל כוסות שכאלה, מטבע הדברים, צפוי שלא יהיה מרוצה. כשזה נוגע לגוף החימום של המדיח, כמו גם מכשירים חשמליים אחרים, הרי שהיווצרות אבנית מגדילה את הסבירות לבלאי. המשמעות הישירה של כך היא שגוף החימום צריך להתאמץ יותר על מנת שיבצע את מלאכתו, ולכן גם מבזבז כמות גדולה יותר של חשמל: מכאן, ששימוש במרככי מים עשוי להוכיח את עצמו גם כצעד המביא לצמצום ההוצאות של המסעדה. הבלאי, מנגד, מגדיל את הסבירות שגופי החימום יפסיקו את עבודתם מוקדם מהצפוי, תרחיש אשר מצריך הוצאה של הון תועפות עבור התיקון או ההחלפה.
מכשירי חשמל אחרים המאפיינים מסעדות עלולים אף הם להיפגע בצורה ניכרת מהימצאותם של מים קשים. תנור האפייה והחימום המאפיין מסעדות רבות, העונה לשם "קומביסטימר", חייב מים רכים על מנת שיוכל לתפקד בצורה ראויה ולאורך זמן. גם מכונות לבישול פסטה ("פסטה קוקר"), מכונת קפה או לחילופין מכונות קרח, זקוקות למים רכים כדי שיבצעו את עבודתן.

אז מה ניתן לעשות?

החדשות הטובות הן שיש כיום בנמצא אמצעי שיכול למנוע מכל התרחישים השליליים שהובאו מעלה להתגשם – ולאמצעי הזה קוראים מרכך מים. המלצה מועילה היא להצטייד במרכך מים מכני, אשר מותאם במהות שלו לסוג המכשירים והמערכות כפי שתוארו מעלה. את מרכך המים ניתן למצוא בנפחי שרף של 8 ליטר, 16 ליטר או 20 ליטר, כאשר סוג המכשיר ואופן התפעול שלו הם שצריכים להשפיע על הבחירה הספציפית של המרכך. כמו כן, חשוב לתת את הדעת על כך שנדרש שהמרכך יתאים למכשיר האמור, ומכאן למעשה שמרכך יכול לשמש רק מכשיר בודד מסוג מסוים.
כאשר מעוניינים במרכך שיבצע את עבודתו עבור מספר מכשירים או צרכנים של מים רכים, יש בנמצא פתרון מתבקש לא פחות: מרכך מים אוטומטי, הנחשב למתקדם במיוחד. מרכך שכזה מגיע ל-12 ליטר ועד ל-200 ליטר שרף, מה שמבטיח ביצוע של עבודתו בצורה היעילה ביותר. על כל פנים, המלצה מועילה היא להיעזר בייעוץ המקצועי של חברות הפועלות בתחום, וזאת במטרה להתאים את המרכך או המרככים הספציפיים למאפייני המסעדה ולצרכים שלה. אסור לשכוח שלכל מסעדה יש חוקים משלה, מהבחינה הזו, או ליתר דיוק אופן תפעול אחר אשר מצריך התייחסות שונה מבחינת המרככים. מן העבר השני של המשוואה, גם דגמי המרככבים השונים נבדלים ביניהם בפרמטרים דוגמת מספר העמודות, ספיקה (ליטר/שעה), גודל עמודה (הן באינץ' והן במילימטר), נפח עמודה (ליטר), כמות שרף לעמודה (ליטר), כמות לרענון (קוב), לחץ עבודה (באר) ועוד. עקב העובדה שמונחים סוג זה לא יגידו דבר עבור מנהל המסעדה הממוצע ברור מדוע הייעוץ של החברות הוא בגדר חובה של ממש.
נקודה חשובה נוספת: חברות אשר מייצרות מרככי מים עשויות בהחלט לספק מוצרים מיוחדים, על פי דרישת הלקוחות. בהזמנה מראש, לדוגמא, אפשר למצוא מרככים המיועדים לספיקות גדולות יותר מאשר אלה הסטנדרטיות.