חיטוי אוזון/ מחולל אוזון

אוזון נוצר באופן טבעי בטבע בעת סופות ברקים או באופן תעשייתי כאשר מעבירים חמצן בשדה חשמלי חזק שמביא לפירוק מולקולות החמצן 2O למולקולות 1O ואלה מתחברות חזרה למולקולות 2O ויוצרות מולקולות של אוזון- 3O. יצירת האוזון בטבע תורמת לטיהור האוויר והאוזון נחשב לאחד מחומרי הטיהור והחיטוי היעילים והאפקטיביים ביותר של כדור הארץ. חשוב לדעת כי לאוזון אין תוצרי לוואי ולכן האוזון בטוח לשימוש ויש לו יתרונות רבים בהשוואה לחלופות, במיוחד לאור העובדה כי אינו מזהם את הסביבה.

יתרונות רבים לאוזון

ניתן למצוא שימוש נרחב במחוללי אוזון בחקלאות, בענפי תעשייה שונים, לרבות תעשיית המזון ומפעלים ליצור ומילוי בקבוקי שתייה, לחיטוי יעיל של מאגרי מים (בריכות שחייה, מאגרי מים על גגות בתים, מקוואות מי שתייה, אקווריומים ובריכות דגים), לנטרול ריחות מהאוויר ולחיטוי יעיל בזמן תהליך הכביסה. כמו כן, מחוללי אוזון נחשבים ליעילים במיוחד לטיהור מי שפכים ומגוון בעיות סביבתיות להן לא נמצא עד היום פתרון יעיל ואפקטיבי.
מחולל אוזון מסייע להפוך שפכים תעשייתיים לשפכים הניתנים להעברה למט"ש העירוני וכך נמנעים מהזרמת השפכים הרעילים, המלווים לרוב גם בריח רע, אל הים או למקורות מים שונים ומצמצמים משמעותית את הפגיעה באיכות הסביבה ובמקורות מי השתייה הטבעיים (מי תהום, נחלים וכו'). חשוב לדעת כי אוזון הוא חומר חיטוי יעיל המאפשר להרוג מיקרואורגניזם כמו חיידקים ובקטריות במהירות בהשוואה לחומרי חיטוי אחרים כמו כלור.

שימושים לאוזון

כאמור, ישנם מגוון שימושים לאוזון. האוזון הוא מחמצן אנרגטי הנושא עמו מטען חשמלי וכימי. האוזון מאושר לשימוש במגוון יישומים ובארה"ב נחשב לפתרון המועדף כחומר חיטוי, טיהור וניקוי מי בריכות לגידול דגים, לחיטוי רפתות ולולים, לשמירה על טריות המזון במפעלים ובתי אריזה בתעשיית המזון ולמניעת מזיקים וחרקים, לטיהור וניקוי בקבוקי זכוכית ופלסטיק לפני מילוי בפסי הייצור של מפעלי המשקאות (ביניהם קוקה קולה) ולניקוי מיכלי משקה בתעשיית המשקאות.
כמו כן, האוזון מחליף את השימוש בכלור ובחומרי חיטוי וטיהור אחרים אשר גורמים לנזק סביבתי, וניתן לראות שימוש הולך וגובר באוזון לחיטוי מאגרי המים השונים, בין היתר- מפעלי טיהור שפכים, בריכות שחייה, בריכות לגידול דגים, אקווריומים, מאגרי מים הניצבים על גגות מבנים ובניינים משותפים, מקוואות ועוד.
טכנולוגיות חדשות בטיפול בבוצה באמצעות אוזון מסוגלות לצמצם את הבוצה בהיקפים של כ- 60% ולכן הן חוסכות משמעותית בעלויות התפעול, משפרות ביעילות את עכירות המים ולכן משפרות את איכות המים, ותורמות לשיפור תהליכי שיקוע הבוצה וסחיטתה. מערכות עם מחוללי אוזון מייעלות את תהליך הטיפול בשפכים תעשייתיים וטיהורם.
חשוב לדעת כי יכולת השרידות של האוזון נמוכה, למשך מספר שעות בלבד, ולכן לא נשארים במים שיירים של חומרי ניקוי. כמו כן, קל להפיק את האוזון מהאוויר באמצעות מחוללי אוזון איכותיים ולמעשה מפיקים את האוזון בחינם מהאוויר ונמנעים משימוש בדטרגנטים וחומרי ניקוי מזהמים.

תהליך חמצון מתקדם

האוזון הינו גז בגוון כחול עם טמפרטורות רתיחה של 161 מעלות. אוזון יוצר תגובה כימית במגעו עם מזהמים אורגניים, מתכות לא אצילות, תרכובות אינרטיות ותרכובות הלוגניות. כמו כן, אוזון מחמצן ביעילות גופרית דו מימנית ובהתחברו למולקולות של מימן גופריתי (S2H) נוצרים שלושה חומרים- SO2, SO3, SO4 ולכן מחולל אוזון נחשב כפתרון יעיל ואפקטיבי לנטרול ריחות ולשיפור איכות האוויר.
כאמור, האוזון גורם לתהליך חמצון מתקדם (AOP) וחיבור של אוזון ומים יחד עם קרינת UV משמש לקטילת חיידקים. טכנולוגיה זו מיושמת במתקני טיהור מי שפכים. יש לציין כי קיימות טכנולוגיות שונות להפקת האוזון ולכן חשוב לבחור מערכת אוזונציה המתאימה לצרכי הלקוח ולפתרון הנדרש במקום, הבחירה נעשית לאחר ייעוץ מקצועי והתאמה לדרישות תברואתיות ועמידה בתקנים. יש להבדיל בין מחוללי אוזון המזריקים אוזון למים על מנת לטפל בזיהומים, לכלוכים, מתכות ומיקרואורגניזם (חיידקים, בקטריות, וירוסים) לבין מערכות מחוללי אוזון, קבועות או ניידות, שנועדו לטהר ולשפר את האוויר.
ניתן לרכוש מחוללי אוזון המספקים תפוקה שונה, בין 20 גרם לשעה ועד לתפוקה של 1,400 גרם לשעה, עם ספיקת חמצן שונה וריכוז אוזון של 6%. מחוללי אוזון מהווים פתרון מתקדם, יעיל ואיכותי  לחיטוי מים ואוויר וניתן להתאים לכל לקוח ואתר פתרון ייחודי הניתן להרחבה בהתאם לצרכים המשתנים.