שיטות לכיבוי אש

אש לא זקוקה להרבה על מנת להתפשט. בשנים האחרונות, שמענו על יותר מדי מקרים בהם שריפה שכזו הביאה לנזק משמעותי לרכוש, ולמרבה הצער גם בנפש. הדרך היעילה ביותר להתמודד עם האש היא למנוע אותה מלכתחילה, אך החדשות הטובות הן שישנם לא מעט אמצעים לאיתור הבעיה בשלביה הראשונים, ואפילו לכיבוייה של האש כולה. אז על אילו שיטות מדובר?

מערכות לגילוי אש

את הסקירה של מערכות כיבוי אש מתחילים עם אלה שתכליתן הראשונית היא לזהות את האש, או יותר נכון: העשן (והרי ידוע שאין עשן בלי אש). כיום, מוצעות אינספור מערכות לגילוי האש, כולן מבוססות על גלאי עשן המספקים התרעה מוקדמת במקרה שריפה, מה שיאפשר למי שנמצא במבנה להימלט ממנו במהרה. כמובן שגלאי העשן מפוזרים במבנה כולו כדי לספק התרעה על שריפה המתחוללת בתוכו, בלי קשר למיקומה הספציפי.

ספרינקלרים

חשוב להדגיש כי מערכות רבות המשווקות כיום כוללות בתוכן גם אמצעי לכיבוי השריפה, המבצע את המלאכה בצורה אוטומטית. המדובר הוא במערכת מתזים, המתיזה מים או חומרי כיבוי בעת שריפות. גם כאן, עיקרון משמעותי הוא יצירת מערכת שלמה של מתזים, המחוברים בצינורות מים, ויבצעו את הכיבוי בכל מקום במבנה.
יש להדגיש כי על מנת להשלים את המלאכה, נדרשת כמעט תמיד התקנה של רכיבים אחרים המשלימים את המשוואה, ובכלל זה חדרי משאבות למערכת ספרינקלרים, מאגרי מים לחדרי משאבות, מערכות קצף ועוד.

מנדפים

מנדפים הם אחד הרכיבים המרכזיים במטבחים, אך כאלה שעלולים להגדיל את סכנת השריפה במידה משמעותית – וזאת עקב הצטברות שומנים בהם. החדשות הטובות הן שיש בנמצא מערכות כיבוי אש ייעודיות למנדפים, הכוללות גלאי חום. אלה מספקים התרעה במקרה של שריפה. באמצעות מתזים המותקנים בתוככי המנדפים מתפזר חומר כיבוי, שהופך לקצף, חונק את האש ומכבה את השריפה. בנוסף, החומר פועל לקירורו של האזור, מה שיוציא מכלל אפשרות התלקחות מחודשת של השריפה.

מערכות שחרור עשן

הפיתרון הבא מכניס לתמונה מערכות המבצעות את מלאכת ההתמודדות עם סכנות השריפה באמצעות שחרור עשן. המדובר הוא למעשה בשחרור פאסיבי של עשן, באמצעות פתחים קבועים המושמים במבנה. המטרה היא למנוע מהעשן להצטבר, להקטין את הפגיעה בשוהים בתוכו ולהקטין סכנות של התמוטטות המבנה או פיצוצו.
נקודה מרכזית היא שכאשר לא ניתן להוסיף את פתחי האוורור, תהא הסיבה לכך אשר תהא, עשויה המערכת לכלול בתוכה מנגנון הפותח, בצורה אוטומטית, חלונות או כיפות בתוך המבנה, מה שיאפשר לעשן להשתחרר גם כן.